Wat is makkelijker: 1. prive wat durven 2. zakelijk wat durven DURVEN = Risico DURVEN = Analyseren DURVEN = Creativiteit DURVEN = Adrenaline
Makkelijker gezegd dan gedaan, voor sommige mensen is durven echt uit hun comfort zone klimmen, we gaan immers risico’s nemen die positief maar ook  negatief kunnen uitvallen. Waar het om gaat is dat je het geprobeerd hebt en dat je er van kunt leren. Bijvoorbeeld We staan met een paar vrienden in de kroeg, drinken een biertje en zien aan een tafeltje een erg leuke vrouw zitten. In ons hoofd bedenken we al helemaal hoe deze avond gaat lopen, met haar. Maar eerst moeten we nog contact zoeken! Haar aandacht trekken en haar aandacht vast houden. Hoe gaan we dat doen? Wat wordt de eerste stap? Ook zie je een van je vrienden haar kant op kijken, wat nu?  Blijven staan en niets doen? Of gaan we actie ondernemen en met haar in contact komen? Als we met haar in contact willen komen moeten we een risico nemen, want we weten niet hoe ze zal reageren, toch?. We gaan analyseren wat we zien, we gaan data verzamelen die ons gaat helpen ons risico te verkleinen. We zien 2 vrouwen, zijn ze al getrouwd of hebben ze een relatie? Let eens goed op hun houding, sieraden, manier van kleden, wat ze drinken (glas vol of leeg) en hoe en waarnaar ze kijken. Hebben ze een serieus gesprek, lachen ze veel of juist niet. Met deze (big) data gaan we ons plan maken. De data: Zij heeft geen ring, haar vriendin wel. Zij draagt een ketting, maar we zien de hanger niet. De dames kijken regelmatig om zich heen en lachen veel. Beide dames drinken witte wijn (droog of zoet?). De dame met de ring kijkt veel op haar mobiel, de andere niet            (moet ze naar huis, komt er nog iemand..) We gaan nu durven om contact te maken, een risico! Maar goed, doen we niets dan gaat je vriend er misschien met haar vandoor. We zien dat de glazen bijna leeg zijn, we stappen naar de ober en vragen wat de dames drinken, het is de chardonnay, de huiswijn. Ons plan: wijn bestellen en persoonlijk afgeven, vervolgens onszelf introduceren, erbij gaan zitten en….  We gaat het risico nemen, we bestellen 2 glazen wijn en lopen er mee naar de dames: “sorry, ik zag dat jullie glazen bijna leeg waren, hier alvast een nieuwe, ik wil mij niet opdringen wat ik zie dat jullie lekker met z’n tweeën in gesprek zijn, maar mag ik mij voorstellen?” Je hebt nu kans op 2 antwoorden: ja of nee. Je bent in ieder geval een stap voor op je vriend en geen onbekende voor de dames meer. Zakelijk die klant bellen is makkelijker, zoek eens online op zijn naam, berichten, hobby’s etc… zo kun je al op je gemak veel informatie verzamelen voordat je hem daadwerkelijk spreekt, ook kun je jezelf al introduceren via bijv linkedin. En stel die belangrijke klant is dol op tompoezen….dan stuur je hem er toch een paar ! Het moet het alleen allemaal wel even DOEN en durven!
· · · · ·

Schmitt & Beck