DOEN = Sales DOEN = Marketing DOEN = Management DOEN = Persoonlijk DOEN = Plan DOEN = Doel DOEN = Samenwerken DOEN = Communicatie
Ondernemen kun je verschillend uitleggen, voor sommige mensen betekend het een eigen bedrijf hebben of starten, actie ondernemen, ergens aan gaan beginnen of je inzetten voor iets. Ondernemen als onderdeel van DOEN betekend actie, starten ergens aan gaan beginnen. Je moet het gewoon DOEN. Durven en Ondernemen horen feitelijk bij elkaar. Wanneer we de moed hebben gevonden om risico te lopen moeten we het ook nog uitvoeren, Actie dus! Bijvoorbeeld Je bent marketing manager bij een groot bedrijf, de omzet stagneert en de kwartaal plannen lijken niet te worden behaald. De directie geeft aan dat er meer omgezet moet worden en dat de kosten omlaag moeten (standaard verhaal). Om meer omzet te draaien heeft sales meer leads nodig, de taak van marketing.  Daarnaast is de tijd beperkt, we zitten halverwege het kwartaal en hebben dus nog maar 6 weken tot het kwartaal einde. Er is dus geen tijd om een mooi plan in elkaar te zetten, advertentie ruimte in te kopen etc… het is dus tijd voor directe actie! Het gaat er niet om wie jij kent, maar wie jou als persoon of bedrijf kent. Vanaf het moment dat je de vergadering uitloopt begin je direct met je eerste blog te schrijven, deze ga je posten op LinkedIn en laat je door al jou collega’s delen, je vraagt ook aan al je collega’s om dagelijks 15 minuten op linkedin te zitten en om posts van anderen te liken en antwoord op te geven, zodat jou bedrijf zichtbaar wordt. In overleg met de sales directeur bedenk je een snelle actie, 15% korting op het product en maak kans op een bioscoopbon voor 2. Dit verwerk je in een nieuwsbrief, zend je naar je database en deel je op socialmedia. De medewerkers in het bedrijf gaan weer delen en liken. Vervolgens laat je sales na bellen. Bovenstaande lijkt zo simpel, maar gebeurt in de praktijk weinig met als reden: afdelingen binnen een bedrijf werken niet samen. Maar stel je hebt een bedrijf van 100 medewerkers, iedereen heeft gemiddeld 500 connecties op linkedin, dan is je bereik minimaal 50.000 mensen. Natuurlijk, we zouden moeten werken volgens een strategie, maar dat werkt niet altijd, soms moet je het gewoon DOEN, actie ondernemen en starten. Eigen bedrijf starten? Stop met het zien van alle hobbels op de weg, neem het risico en ga beginnen!

Schmitt & Beck